16 Ogos 2012

Raye Macam TaK Jadi Raya ?

Assalamualaikum..

Memandangkan Nak Raya nie Den Nak Kongsi Sesikit Ngan Kengkawan Perihal Raya Yang Tak Macam Raye.. eh Ye Ke Raya Tak Macam Raye ? Nak Tau ? Jom Kita Stories.. 

1) Tabarruj Di Pagi Raye : 
- Well biasalah bila sebut pasal raya nie semua pakat nak pakai yang baru, sofa baru , kereta baru , baju baru semua nak baru tapi niat kita yang selalu lama. Mana taknye ...nampak luaran saja cantik tapi dalam hati karat mazmumah masih ade lagi. Dendam kesumat, dengki mendengki, suka menunjuk-nunjuk, bangga diri dan yang sewaktu dengannya masih lagi bersarang dalam hati. Bile Nak buangnye ? Ha .. Seminggu Sebelum Raye nie lah Nak Kena Buang Siap-siap dan Tak Perlu Nak Tunggu Pagi Raye baru nak ngeko mintak mahap .. 

2) Ikhtilat 
- Hat yang nie Cukup Banyak berlaku dalam Masyarakat Kite Sekarang. Al Maklum bila Jarang Balik Kampung and Duduk Asrama nie ye Kengkawan bile sekali jumpa antara Lelaki dan Perempuan pasti ade yang sampai nak Bertepuk Bertampar kan. Bukan Kira Adik beradik tapi yang bukan Mahram .. Ish .. kan Tak Boleh tu kan Baru Je bersih Dosa Pagi Raya dan buat Dosa .. Kan Raya yang Tak Macam Raya tu .. Sesia jer Kite Berpuase Sebulan Tapi Pagi Raye Dah Start BUat Dosa. 

3) Jamu Nafsu 
- Bile Raye nie pasti Pelbagai JuaDah disediakan oleh Kaum Ibu dan AnaK -AnaKnya yanG perempuan. BIla kata Pasal Raya Nie, KengKawan , Kite kena lah Kawal Pemakanan Kite. Bayangkan Kalau Semasa Ramadhan Kita BoleH Kawal PeMakanan Kite dan Berdiet tapi Start Pagi Raya Kita DaH Start UntuK Menggemukkan Badan. Bile Nak Balik SeKolah, Baju dan SeLuar PakaT tak muat. 

Jadi Sahabat-sahabat Sekalian, Dengan Keberkatan Bulan Ramadhan yang bakal BerAkhir dan Bulan Syawal Yang BaKal MenjelMa tak Berapa LamA lagi , Sama-sama kita muhasabah diri kita dan jangan kita jadikan hari pertama kita berhari raya sebagai hari pertama kita melakukan dosa. 

Mewakili Badan Dakwah Dan Rohani, den mowakili Rakan-rakan ingin mengucpkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri Maaf Zahir Dan Batin 

Tiada ulasan: